Óvodánk
A településen három óvodai egység működik 7 óvodai- és 1 bölcsődei csoporttal, amelyek együttesen alkotják Battonya Város Összevont Napköziotthonos Óvodák és Bölcsőde intézményét. Óvodáink optimális elhelyezkedésűek, arányosan biztosítani tudják a 2 és a 3-6-7 éves korosztály bölcsődei-és óvodai ellátását.
Az intézményünkbe a gyermeküket beírató szülők három óvoda közül választhatják ki a számukra legmegfelelőbbet. A Hermann Gmeiner Óvodában 2 részben osztott csoportban 50 fő óvodás elhelyezésére van lehetőség. Itt működik a 12 fő befogadására alkalmas bölcsődei csoportunk. A „Rózsa” Óvodában 3 osztott csoportban 75 fő óvodás gyermeket tudnak fogadni. A „Vadvirág” Óvodában 2 osztatlan csoportban 45 fő óvodás korú gyermek nevelésére van lehetőség.
Évek óta minden jelentkező gyermeket felveszünk, fogadjuk a sajátos nevelési igényű gyermekeket is. Óvodai csoportjaink gyermeklétszáma a törvény által meghatározott 20 főt szinte minden esetben meghaladja.
A három óvoda alapvető adottságait nézve nagyjából azonos feltétel rendszerű (személyi adottság, gyermek-létszám, gyermek-összetétel, épület). Közös alapító okirattal rendelkezünk, nevelésfilozófiánk azonos.
Az óvónők egy - egy óvodán belül próbálkoznak sajátos arculatformálással:
- a „Rózsa” Óvodában az anyanyelv és kommunikációs fejlesztésre fordítnak nagyobb hangsúlyt.
- a Hermann Gmeiner Óvodában a tornaterem adta csodálatos lehetőséget kihasználva, a rendszeres mozgást, a tudatos mozgásfejlesztést és a benne rejlő nevelési lehetőséget használják fel az ott dolgozók.
- a „Vadvirág” Óvodában a környezet tevékeny megismerése, a természet és környezetvédő, valamint a hagyományőrző tevékenység dominál.
Az óvoda munkáját szolgáltatásként kívánja végezni a partnerek véleményét, elvárásait figyelembe véve, a helyi társadalom elégedettségét megszerezve és megtartva. A családok elvárásaiknak megfelelő óvodát választhatnak, de ez egyben nagy felelősség az óvodának, hogy a folyamatosan változó igényeknek megfeleljen.
Szakmai munkánkról
Óvodai nevelésünk célja, hogy a gyermekek testi és lelki fejlődését, személyiségük szabad kibontakozását elősegítsük az életkori és egyéni sajátosságaik figyelembe vételével. Élmény- és tevékenység gazdag óvodai élettel biztosítjuk, hogy minden gyermek saját képességeinek megfelelően a legmagasabb fejlettségi fokra jusson el az óvodáskor idején, és az iskolai életmódra alkalmassá váljék.
Az érzelmi biztonságot nyújtó szeretetteljes légkör megteremtéséről és a gyermekek fejlesztéséről szakmailag jól felkészült óvónői közösség gondoskodik. A nevelőközösség gyermekekkel való kapcsolatát a szeretet, a bizalom, a megértés, az elfogadás, az együttérzés, a segítőkészség és a tolerancia jellemzi. Személyük modell a nevelésben, pozitívan hatnak a gyermekekre.
Az óvodai élet tevékenységformái változatosak, a gyermeki kíváncsiságra és érdeklődésre épülnek, az életkori sajátosságokhoz igazodnak. Legfontosabb tevékenységnek a játékot tekintjük, amely által sok tapasztalatot, ismeretet szereznek a gyermekek.
Érzelmi biztonságot nyújtó, közvetlen, szeretetteljes, nyugodt, családias légkörben nevelő, élmény gazdag mindennapok megteremtésére törekszünk.
Óvodaképünk
Óvodáink kellemes, egészséges, esztétikus és biztonságos külső és belső környezettel fogadják a hozzánk járó gyermekeket. Törekszünk a bizalomra épülő család-óvoda kapcsolat mélyítésére. Hangsúlyozzuk a családi nevelés semmivel nem pótolható elsődlegességét, amelyet nevelőmunkánkkal kiegészítünk. A gyermekek és szülők igényeit és elégedettségét figyelembe véve alakítjuk mindennapi életünket.
Gyermekképünk
Gyermekeink szeretik az óvodai közösséget, és szívesen járnak óvodába. Bizalommal és tisztelettel fordulnak a velük foglalkozó óvónőkhöz és dajkákhoz. Élmény és tevékenységben gazdag óvodai élettel biztosítjuk számukra a fejlődésükhöz szükséges feltételeket.
Az óvodáskor a személyiségfejlődés legfőbb állomása. A családban szerzett tapasztalatokat, tudást, ismeretet az óvodában tervezetten, szervezett keretek között bővítjük, mélyítjük el. Mindenkor és mindenből tanul a gyermek, játékosan kötetlenül, együtt és egyénenként, szabadon és észrevétlenül irányítottan. Mindezt tevékenyen, kipróbálva és megtapasztalva. A gyermekek fejlődését az erre a célra szolgáló fejlettségmérő lapokon tudjuk nyomon követni az óvodába lépéstől az iskolakezdésig. A rendszert a helyi nevelési programunkhoz kapcsolódóan állítottuk össze, amely átfogja az összes nevelési területet és tevékenységi formát. A mérő – megfigyelő – értékelő rendszer a gyermeket a csoportban végzett tevékenysége, viselkedése alapján értékeli, amely segítséget nyújt a differenciálásban és az egyéni bánásmód megvalósításában. Az itt rögzített információkat folyamatosan felhasználjuk a nevelőmunkánk során. A lassabban fejlődő és a sajátos nevelési igényű gyermekekkel gyógypedagógus és szakirányú végzettségű fejlesztő óvodapedagógusaink foglalkoznak. A beszédhibák javítását utazó logopédus végzi. |